Truth v.1208

PROJECT INDEX

STATUS

ASPECTS

PARTNERS

Atlas of Visual Law

STATUS
Ongoing

ASPECTS

migration, law, human-rights

TEAM

Seifeldeen Elfouly

DESCRIPTION

 

In the context of EU migration laws, official visual representations demonstrate legal and judicial procedures as linear systematized processes, by eliminating the sociopolitical frames that surround the law. The simplifying approach in depicting asylum procedures contradicts with the level of complexity and the intersecting factors that appear in the law implementation processes. Furthermore, the instrumentalization of migration laws in political narratives, and shifting legal battels between court rooms, political agendas and the social arena remain as ambiguous mechanisms with unseen dimensions for laypeople.


PROJECT
In cooperation with the European Center for Constitutional and Human Rights (ECCHR), the project aims to visually represent the mechanisms of legal strategies in the context of human rights, based on literature resources and in court situations. In this context, the focal points are a) to visually demonstrate the invisible connections between legal means, political powers and social injustice in the context of EU migration laws, in and beyond court rooms; b) to represent the factors of injustice in the context of border rights, that causes legal struggles, political and social tensions in the EU, through factual cases of pushbacks.

The project understands legal visualizations as epistemological means, that communicate legal processes and legislative provisions. Furthermore, it demonstrates diagrammatic possibilities in mediating and representing the legal norms as visual narratives. With the assumption that visualizations can showcase unseen dimensions and relations, in and around the law. Therefore, it has the potential of becoming a working tool for collective actors and social movements in their emancipatory political struggles.

In the context of EU migration laws, official visual representations demonstrate legal and judicial procedures as linear systematized processes, by eliminating …

FILES

thumb_seif-1.jpg

Leave No One Behind

STATUS
Ongoing

ASPECTS

migration, human-rights

TEAM

Johanna Wendel, Luka Vonderau, Lorenz Bohlmann, Katja Ulbrich

DESCRIPTION

 

Leave No One Behind is an organisation and a movement. They see themselves as a community for solidarity projects, provide a platform and generate attention through social media and high-profile projects.

PROJECT
The requested cooperation was relatively open. Due to time and capacity constraints, we decided to design merchandise for LNOB’s online store in a two-day workshop. It seemed to make sense to us to design T-shirts, as these make up the majority of the online store and, from experience, generate more attention. Based on the demands #LNOB formulates, motifs were created during the workshop that also address our cooperation with Sea-Watch. After we made a selection in exchange with LNOB, we decided to produce the shirts ourselves in a small edition of 36 pieces using screen printing and to sell them during the presentation.

Leave No One Behind is an organisation and a movement. They see themselves as a community for solidarity projects, provide a platform and generate attention …

PROTOCOLS

● 23.01.31, Leave No One Behind Merch Workshop 

si-lnob-02.jpg si-lnob-01.jpg

author(s):
  • Lara Liske

● 22.10.03, previous campaign workshop 2022 

LINK


author(s):
  • Felix Egle

FILES

si-lnob-01.jpg si-lnob-02.jpg si-lnob-04-q90.jpg thumb_lnob.jpg

Mahnmal Keupstrasse

STATUS
Ongoing

ASPECTS

memorial, migration, anti-right, right-violence

TEAM

Lara Liske, Lena Würsching, Marie Teigler

PARTNERS

DESCRIPTION

 

Am 19. Januar 2001 traf ein Anschlag des rechtsterroristischen „Nationalsozialistischen Untergrundes“ ein Lebensmittelgeschäft in der Kölner Probsteigasse. Die Tochter des Geschäftsbesitzers mit iranischer Migrationsgeschichte wurde schwer verletzt und überlebte nur durch Glück. Wenige Jahre später, am 09. Juni 2004, explodierte eine Nagelbombe in der Kölner Keupstraße. Über zwanzig Menschen wurden teils schwer verletzt. Die beiden Anschläge waren Teil der rassistischen Morde, die in ganz Deutschland über die Jahre von 2000 bis 2007 durch das neonazistische Netzwerk verübt wurden. Bis zu dessen Selbstenttarnung 2011 wurden vor allem die Opfer der Gewalt selbst als Täter*innen stigmatisiert. Der Kampf für Aufklärung und Erinnern der Betroffenen dauert weiterhin an.

2016 wurde der Entwurf des Künstlers Ulf Aminde für ein Denkmal an der Keupstraße ausgewählt. Dessen Grundlage ist eine Betonplatte im gleichen Maß wie die Bodenplatte des Friseurgeschäfts, vor dem die Bombe detonierte. Dieses Fundament wird angereichert durch eine Augmented Reality Installation, welche in filmischen Arbeiten sowohl die Perspektive der Betroffenen im Rahmen von Interviews aufzeigt, als auch Raum für solidarische Videoprojekte bietet. Dieses wachsende Medienarchiv wird ergänzend zur Installation auch auf einer Webseite gebündelt werden.

In der Kooperation mit Ulf Aminde und der Initiative Herkesin Meydanı Platz für Alle entwickeln wir eine visuelle und konzeptionelle Grammatik für dieses Medienarchiv. Hierbei setzen wir uns kritisch mit Formen des Archivs und Erinnerungskulturen auseinander. Ziel ist es, ein Forum für migrantisch situiertes Wissen zu schaffen; sowohl eine filmische Bühne an der Schnittstelle von physischem Stadtraum und Virtualität, als auch ein kuratiertes Archiv für jeglichen Widerstand gegen Rassismus. Dabei erproben wir interaktive Gestaltung im Raum, sowie auf virtuellen Oberflächen.

Die Kooperation wurde im Herbst 2022 begonnen und wird sich über das Sommersemester 2023 fortsetzen.

Am 19. Januar 2001 traf ein Anschlag des rechtsterroristischen „Nationalsozialistischen Untergrundes“ ein Lebensmittelgeschäft in der Kölner Probsteigasse. Die …

FILES

2019-05_vierseiter_end.pdf aminde_render_keupstrasse.jpg das-mahnmal-an-der-keupstrasse-modell-texte-und-app-installation-ulf-aminde-kunsthaus-dresden-2.jpeg das-mahnmal-an-der-keupstrasse-modell-texte-und-app-installation-ulf-aminde-kunsthaus-dresden-3.jpeg das-mahnmal-an-der-keupstrasse-modell-texte-und-app-installation-ulf-aminde-kunsthaus-dresden-4.jpeg photo-by-jasper-kettner-teil-der-installation-das-mahnmal-an-der-keupstrasse-ulf-aminde-kunsthaus-dresden.jpeg stellungnahme-ini-hmpfa-01.22.pdf thumb_keupstrasse-1.jpg