STATUS
ASPECTS
PARTNERS

Atlas of Visual Law
ASPECTS
TEAM
DESCRIPTION
In the context of EU migration laws, official visual representations demonstrate legal and judicial procedures as linear systematized processes, by eliminating the sociopolitical frames that surround the law. The simplifying approach in depicting asylum procedures contradicts with the level of complexity and the intersecting factors that appear in the law implementation processes. Furthermore, the instrumentalization of migration laws in political narratives, and shifting legal battels between court rooms, political agendas and the social arena remain as ambiguous mechanisms with unseen dimensions for laypeople.
PROJECT
In cooperation with the European Center for Constitutional and Human Rights (ECCHR), the project aims to visually represent the mechanisms of legal strategies in the context of human rights, based on literature resources and in court situations. In this context, the focal points are a) to visually demonstrate the invisible connections between legal means, political powers and social injustice in the context of EU migration laws, in and beyond court rooms; b) to represent the factors of injustice in the context of border rights, that causes legal struggles, political and social tensions in the EU, through factual cases of pushbacks.
The project understands legal visualizations as epistemological means, that communicate legal processes and legislative provisions. Furthermore, it demonstrates diagrammatic possibilities in mediating and representing the legal norms as visual narratives. With the assumption that visualizations can showcase unseen dimensions and relations, in and around the law. Therefore, it has the potential of becoming a working tool for collective actors and social movements in their emancipatory political struggles.
FILES

Leave No One Behind
ASPECTS
TEAM
PARTNERS
DESCRIPTION
Leave No One Behind is an organisation and a movement. They see themselves as a community for solidarity projects, provide a platform and generate attention through social media and high-profile projects.
PROJECT
The requested cooperation was relatively open. Due to time and capacity constraints, we decided to design merchandise for LNOB’s online store in a two-day workshop. It seemed to make sense to us to design T-shirts, as these make up the majority of the online store and, from experience, generate more attention. Based on the demands #LNOB formulates, motifs were created during the workshop that also address our cooperation with Sea-Watch. After we made a selection in exchange with LNOB, we decided to produce the shirts ourselves in a small edition of 36 pieces using screen printing and to sell them during the presentation.
PROTOCOLS
● 23.01.31, Leave No One Behind Merch Workshop
author(s):
- Lara Liske
● 22.10.03, previous campaign workshop 2022
FILES

Mahnmal Keupstrasse
ASPECTS
TEAM
PARTNERS
DESCRIPTION
Am 19. Januar 2001 traf ein Anschlag des rechtsterroristischen „Nationalsozialistischen Untergrundes“ ein Lebensmittelgeschäft in der Kölner Probsteigasse. Die Tochter des Geschäftsbesitzers mit iranischer Migrationsgeschichte wurde schwer verletzt und überlebte nur durch Glück. Wenige Jahre später, am 09. Juni 2004, explodierte eine Nagelbombe in der Kölner Keupstraße. Über zwanzig Menschen wurden teils schwer verletzt. Die beiden Anschläge waren Teil der rassistischen Morde, die in ganz Deutschland über die Jahre von 2000 bis 2007 durch das neonazistische Netzwerk verübt wurden. Bis zu dessen Selbstenttarnung 2011 wurden vor allem die Opfer der Gewalt selbst als Täter*innen stigmatisiert. Der Kampf für Aufklärung und Erinnern der Betroffenen dauert weiterhin an.
2016 wurde der Entwurf des Künstlers Ulf Aminde für ein Denkmal an der Keupstraße ausgewählt. Dessen Grundlage ist eine Betonplatte im gleichen Maß wie die Bodenplatte des Friseurgeschäfts, vor dem die Bombe detonierte. Dieses Fundament wird angereichert durch eine Augmented Reality Installation, welche in filmischen Arbeiten sowohl die Perspektive der Betroffenen im Rahmen von Interviews aufzeigt, als auch Raum für solidarische Videoprojekte bietet. Dieses wachsende Medienarchiv wird ergänzend zur Installation auch auf einer Webseite gebündelt werden.
In der Kooperation mit Ulf Aminde und der Initiative Herkesin Meydanı Platz für Alle entwickeln wir eine visuelle und konzeptionelle Grammatik für dieses Medienarchiv. Hierbei setzen wir uns kritisch mit Formen des Archivs und Erinnerungskulturen auseinander. Ziel ist es, ein Forum für migrantisch situiertes Wissen zu schaffen; sowohl eine filmische Bühne an der Schnittstelle von physischem Stadtraum und Virtualität, als auch ein kuratiertes Archiv für jeglichen Widerstand gegen Rassismus. Dabei erproben wir interaktive Gestaltung im Raum, sowie auf virtuellen Oberflächen.
Die Kooperation wurde im Herbst 2022 begonnen und wird sich über das Sommersemester 2023 fortsetzen.
FILES

Sea-Watch
ASPECTS
TEAM
PARTNERS
DESCRIPTION
Thousands of people attempt to cross the Mediterranean Sea by boat each year to seek asylum or to migrate to Europe. Since 2014, 25.413 migrants were reported missing in the Mediterranean. (Missing Migrants Projects) The Non-Government-Organisation Sea-Watch is conducting search and rescue missions (SAR) in the Med Sea, having rescued 45,000 people since their first mission in 2015. (Sea-Watch) On their missions, the crew is challenged with the physical and psychological state of the guests. Many of the passengers on board experienced severe violence and suffer from different kinds of injuries. Taking care of the guests with limited resources and limited space on board poses several challenges. Avoiding knowledge hierarchies, which can be caused by language barriers and the resulting inaccessibility to information, and communicating clearly and consistently is one of them.
Sea-Watch asked Studiengruppe-Informationsdesign to help them develop a de-escalative design concept for their new SAR ship Sea-Watch 5.
PROJECT
Our cooperation's main focus was gathering tools and research to support the guest care department of the Sea-Watch 5. The idea of de-escalative design led us to several potential improvements, that would prevent or soften tensions between guests to make their passage less exhausting. To increase comfort and well-being on board we proposed thicker mats which would help make the space feel more welcoming, considering color and material which had to be durable and easy to clean, resisting wear, long sun exposure, and salt water.
For better orientation on board, we developed a moderation kit to support the daily updates by the crew. We designed the daily schedule and a series of pictograms to communicate shipboard regulations and identify specific areas, such as the safe space for particularly vulnerable people, the tea station, and the hospital room.
We came up with playful elements on board to help the time pass more quickly. We considered games not provoking strong emotions through winning or losing to ensure a calm atmosphere. Also, playful elements can be used alone or as a group activity and support creativity and fulfillment.
Since atlases and maps are enjoyable and powerful tools for the guests to share stories, think about their journey, and even dream about possible destinations and hopeful futures, we created a geographically correct map as well as narrative, playful maps which could enable storytelling.
These are some of the topics we researched and experimented with visually. We shared our results, possible designs, and ideas with Sea-Watch and are excited about a continuing cooperation.
LINKS
PROTOCOLS
● 23.02.01, Präsentation
author(s):
- Felix Egle
● 23.01.23, Merch Entwürfe Sea-Watch/LeaveNoOneBehind
author(s):
● 22.12.13, Entwurfsprozess
author(s):
- Felix Egle
● 22.11.06, Tage des offenen Schiffes
author(s):
- Lara Liske
● 22.10.12, Projektfindung, Mail von Sea-Watch
VORLÄUFIGER TITEL DES PROJEKTS
Deeskalation durch Design des Außenraums auf einem Search und Rescue Schiff
KURZBESCHREIBUNG DES PROJEKTS
Seawatch führt Massenrettungen im Zentralen Mittelmeer durch. Menschen versuchen vom afrikanischen Kontinent, meistens aus Libyen, zu fliehen und Europa zu erreichen. Im Durchschnitt sind 300–400 Menschen ca. 7 Tage auf unserem Schiff. An Deck ist die Situation sehr angespannt. Bei dieser Personenzahl hat jeder Mensch nur etwa 0,5m² zum schlafen. Es ist schwierig genug, Essen herzustellen und Provatsphäre ist nicht existent.
Unser Deck ist aus Stahl, darüber ist eine Zeltplane. Der Raum ist sehr funktional gestaltet und vor allem daraus ausgerichtet, dem Salzwasser und dem Wetter zu widerstehen. Kleinere und größere Designelemente können allerdings zur Information unserer Gäste oder zur allgemeinen Deeskalation beitragen. Doch wie können wir mit einem kleinen Budget Stimmung, Angst, Wut und andere Gefühle beeinflussen? Welche Farben sind hilfreich und wo können wir diese verwenden? Was eskaliert Anspannungszustände? Diese theoretischen, aber auch sehr praktischen Fragen interessieren uns sehr, um für unsere Gäste bestmöglich da zu sein.
WAS ERWARTET IHR VON UNS IN DER ZUSAMMENARBEIT?
– Theoretischer Input zur Weiterentwicklung unserer Guest Care Concepts
– Möglichkeiten zur Praktischen Umsetzung wie Stencils für eine Europakarte, Schiffsregeln, etc.
– Rassimuskritisches Design
– Praxisnähe und direkte Umsetzbarkeit
– Interesse an enger Zusammenarbeit zwischen Design und tatsächlichen Bedürfnissen eines Schiffs
– Materialien, Recherche, Referenzen, Dokumente, Vorlagen, Abbildungen etc.
author(s):
- Felix Egle
FILES

This is not a Game
ASPECTS
TEAM
PARTNERS
ABSTRACT
FORMAT:
Board Game
Video Installation
FILES
-
ongoingSeifeldeen Elfouly
-
ongoingJohanna Wendel, Katja Ulbrich, Lorenz Bohlmann, Luka Vonderau
-
ongoingLara Liske, Lena Würsching, Marie Teigler
-
ongoingJohanna Wendel, Katja Ulbrich, Lorenz Bohlmann, Luka Vonderau, Yuni Byun
-
archivedLena Konz, Maria Neri